Οι υπο συζήτηση αλλαγές για το Αγγελιόσημο..

Το αγγελιόσημο δεν αποτελεί βιώσιμη λύση για κανέναν.

 

Σε μία περίοδο που η αγορά θα έπρεπε να συζητάει για την κατάργηση του αγγελιοσήμου γενικότερα, ως μια επιβάρυνση που δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη, τα δημοσιογραφικά ασφαλιστικά ταμεία ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και ΕΔΟΕΑΠ προσπαθούν να το επιβάλλουν και στο διαδίκτυο. Προφανώς θέλοντας να αυξήσουν τα έσοδά τους, χωρίς όμως να βλέπουν τους κινδύνους.

Κινδύνους που η αγορά επικεντρώνει σε ένα βασικό στοιχείο: Σε μια εποχή που τα παραδοσιακά μέσα βάλλονται και οι δημοσιογράφοι απολύονται, η μόνη τους διέξοδος είναι τα ψηφιακά μέσα. Εάν αυτά «χτυπηθούν» από την επιβολή του αγγελιοσήμου, δεν θα μπορούν να προσλαμβάνουν δημοσιογράφους, με αποτέλεσμα οι τελευταίοι να μην έχουν καμία διέξοδο και η ανεργία τους να συνεχίσει να αυξάνεται, με ότι αυτό σημαίνει για τα ασφαλιστικά ταμεία τους.  Aυτό το τόσο σοβαρό ζήτημα που αντί να έχει πάψει να απασχολεί την αγορά εδώ και καιρό, ανά τακτά χρονικά διαστήματα επανέρχεται στην επικαιρότητα και κάθε φορά με μεγαλύτερη ένταση.

M.W.: Μειωμένα έσοδα για τα sites σημαίνουν απολύσεις δημοσιογράφων και τεχνικών από αυτά. Κάτι που ενδέχεται να προκύψει ως πραγματικότητα εάν τελικά επιβληθεί το αγγελιόσημο και στο διαδίκτυο. Είναι έτσι κ. Struecker:
Marco Struecker:
Επισημαίνετε μια σημαντικότατη διάσταση του θέματος. Ας μην ξεχνάμε πως σε μια εποχή όπου το συνδρομητικό μοντέλο πνέει τα λοίσθια στη συνείδηση των καταναλωτών, το διαφημιστικό έσοδο είναι απαραίτητο για την επιβίωση των online media. Και για να μη μένουμε στα λόγια, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα Mediascope του IAB Europe, το 65% των ελλήνων χρηστών δήλωσε πως δεν είναι διατεθειμένο να πληρώσει συνδρομή για καμία απολύτως υπηρεσία. Ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι στο 56%, ενώ αντίστοιχη έρευνα του IAB UK σε μια εξελιγμένη αγορά όπως αυτή της Μεγάλης Βρετανίας έδειξε ότι μόνο ένας στους 10 θα πλήρωνε για περιεχόμενο χωρίς διαφημίσεις. Στο πλαίσιο αυτό, η οποιαδήποτε επιβάρυνση του διαδικτύου θα είχε καταστροφικές συνέπειες για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και κατά συνέπεια για τις θέσεις εργασίας σε αυτές. Όχι μόνο των δημοσιογράφων, αλλά και των τεχνικών και των εμπορικών τμημάτων κ.ο.κ.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Νομίζω συμφωνείτε πως η Πολιτεία πριν φτάσει σε μια τέτοια απόφαση θα πρέπει να συνειδητοποιήσει το άναρχο – ουσιαστικά – νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς του διαδικτύου και της ψηφιακής οικονομίας. Είναι η πρώτη βασική προϋπόθεση για να ξεκινήσει μια ουσιαστική μελέτη του κλάδου αυτού, να εντοπιστούν τα ζητήματα που έχει και στη συνέχεια, μέσα από συζήτηση όλων των φορέων, να επιλυθούν. Και εδώ δεν μιλάω αναγκαστικά μόνο για το αγγελιόσημο. Ποια είναι η δική σας άποψη;
Καταρχήν, και ιδιαίτερα σε μια εποχή όπου όλοι οι δείκτες ανάπτυξης είναι αρνητικοί, θα πρέπει να είναι κύριο μέλημα της Πολιτείας η προστασία του επιχειρείν, μέσα από την καλλιέργεια κλίματος εμπιστοσύνης, σταθερότητας και υγιούς ανταγωνισμού, ώστε να γίνει προσέλκυση επενδύσεων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ταυτοποιήσει την ψηφιακή οικονομία ως βασικό όχημα γενικότερης ανάπτυξης, που συμβάλλει θετικά στη συνολική οικονομία, στην ανταγωνιστικότητα μιας χώρας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Σωστά λέτε πως υπάρχουν ελάχιστες και ελάχιστα προβεβλημένες μελέτες αυτή τη στιγμή που να αναδεικνύουν τη σημασία της ψηφιακής οικονομίας. Η Ελλάδα δεν έχει, ούτε πρόκειται στο άμεσο μέλλον να αποκτήσει βαριά βιομηχανία, είναι σαφές πως οποιαδήποτε ελπίδα ανάπτυξης θα προέλθει από τον τομέα της παροχής υπηρεσιών και οι ψηφιακές υπηρεσίες μπορούν να αποτελέσουν τη ναυαρχίδα αυτής της προσπάθειας.

Φυσικά για να υπάρχει σταθερότητα θα πρέπει να υπάρξει διάλογος μεταξύ της Πολιτείας και της αγοράς, ώστε να χαραχθεί η σχετική στρατηγική και να εξεταστούν όλες οι βέλτιστες πρακτικές που έχουν εξασφαλίσει τη σχετική ισορροπία στους ευρωπαίους εταίρους μας. Βεβιασμένες και κοντόφθαλμες κινήσεις μπορεί να υπόσχονται βραχυπρόθεσμα έσοδα, αλλά ενδέχεται να αποβούν μοιραίες μακροπρόθεσμα στην ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας.

Η διαφημιστική δαπάνη στο διαδίκτυο, αργά αλλά σταθερά αναπτύσσεται, έστω και εάν τους τελευταίους μήνες εμφανίζει μια μικρή κάμψη. Ποια είναι σήμερα η εικόνα της και σε ποιο βαθμό θα την επηρεάσει το ενδεχόμενο επιβάρυνσής της με αγγελιόσημο;
Θα ξεκινήσω από τα βασικά, τονίζοντας πως η διαφήμιση στην ψηφιακή πλατφόρμα έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που την ξεχωρίζουν από τη διαφήμιση σε τηλεόραση, ραδιόφωνο, Τύπο και outdoor. Δεν μιλάμε πια για ένα σποτάκι, για μια καταχώριση, για μια αφίσα, αλλά για μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα επικοινωνίας, η οποία περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το display advertising  – τη διαφήμιση μέσω banners -, την προβολή, πληρωμένη ή μη μέσα από μηχανές αναζήτησης, τις προωθητικές ενέργειες σε κοινωνικά δίκτυα, το content curation κ.ά. Οπότε δεν μιλάμε πια για αποκλειστικά εγχώριο ανταγωνισμό.

Οι σημερινές επιχειρήσεις media θα πρέπει να ανταγωνιστούν με το προϊόν τους και αντίστοιχες επιχειρήσεις του εξωτερικού, οι οποίες λόγω μεγεθών βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση στο θέμα της ανάπτυξης νέων υπηρεσιών και του R&D, τις οποίες οι χρήστες βρίσκουν ελκυστικές και τις προσθέτουν στις καθημερινές τους συνήθειες. Το ίδιο ισχύει και για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Αυτό βέβαια δεν είναι κακό. Αντίθετα, σε μια ελεύθερη αγορά, είναι ένα ισχυρό κίνητρο για να δουλέψουν οι εγχώριες επιχειρήσεις σκληρότερα και εξυπνότερα, τελικά προς όφελος του χρήστη και του καταναλωτή.

Είναι σημαντικό όμως η Πολιτεία να εξασφαλίζει ότι τηρούνται οι συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού και πως η κατανομή της διαφημιστικής επένδυσης γίνεται με τρόπο σωστό ανάμεσα στους παίκτες της αγοράς. Αν επιβαρύνεις το ένα κομμάτι, αναπόφευκτα η διαφημιστική επένδυση θα κινηθεί προς την άλλη κατεύθυνση.

Πηγή: Συνέντευξη στο Marketing Week

Marco Struecker, Πρόεδρος IAB Hellas

Close